maandag 30 juni 2008

Rijden met O-nummerplaat (oldtimerstatuut)

Rijden met een dergelijke nummerplaat is niet voor de hand liggend. Beperkingen van de straal van 25km, voor proefrit, enkel rijden tussen zonsop- en zonsondergang, en het rijden van en naar behoorlijk toegelaten evenementen zijn zaken waarmee vaker geen rekening wordt gehouden. Toch zijn ze belangrijk: bij overtreding bijvoorbeeld door het voertuig te gebruiken voor woon- werk verkeer, winkelen, na zonsondergang, …) valt het voertuig buiten het beschermde oldtimer-statuut (eerste boete) en kan een extra boete opgelegd worden voor elk onderdeel waaraan de oldtimer niet voldoet en waaraan een wagen voor dagelijks gebruik wel moet voldoen (onder politiebegeleiding naar het dichtsbijzijnde keuringsstation). Er kan ook een probleem inzake verzekering ontstaan indien het voertuig enkel als oldtimer verzekerd is (met in beslagname voertuigtot gevolg).

Indien het voertuig buiten de beperkingen van het oldtimerstatuut gebruikt wordt, is het aan te raden dit als een regulier voertuig in te schrijven. Het blijft genieten van een lage taks, er kan een goedkopere 'classic-car verzekering genomen worden en ... het wordt immers toch gekeurd a.h.v. het proces-verbaal van goedkeuring. Dit laatste wil zeggen dat het voertuig niet moet voldoen aan de hedendaagse normen, wel aan de voorwaarden waaronder het indertijd in het verkeer werd toegelaten. Indien er geen PVG-Nr voorhanden is, kan het d.m.v. een unieke keuring. Kiezen voor een reguliere nummerplaat kan veel ellende voorkomen.