dinsdag 3 juli 2007

Gebruik grootlichten zonder wettelijke reden ...

Op zaterdag 30.06.2007 werd in de lezersrubriek van Het Belang van Limburg volgend artikel gepubliceerd:
"Gisteren zag ik in mijn wagen in tegenovergestelde richting een anoniem voertuig van de politie flitsen. Ik verwittigde het mij tegemoetkomende verkeer door een paar keer met mijn lichten te knipperen. Amper 200 meter verder werd ik door een politiewagen tegengehouden: 100 euro boete voor het 'verblinden van tegenliggers'. Op klaarlichte dag? Hopelijk is bij deze iedereen verwittigd: waarschuw je medeburgers vooral niet met je lichten hun snelheid te matigen omdat er verderop een flitsauto klaar staat."

Als plaatselijke politie willen wij op dit bericht reageren.

Ongevallenanalyses geven duidelijk aan dat snelheid een belangrijke oorzaak is van zware en dodelijke verkeersongevallen.
Van de politie wordt verwacht dat ze de verkeersonveiligheid zo efficiƫnt mogelijk bestrijdt. Er worden zelfs hoe langer hoe meer inspanningen op dit gebied verwacht.
Het bewust artikel werd geschreven naar aanleiding van een opvallende verkeersactie over langere afstand op deze gewestweg waarvan de ongevalsgevoeligheid al lange tijd onbetwistbaar wordt bewezen door hoge ongevallencijfers en het daaraan verbonden leed.
Het aantal ongevallen is op deze weg significant gedaald sedert de intensieve snelheids- en verkeerscontroles.
Het zonder wettige reden aanhoudend knipperen met de grootlichten vormt een inbreuk op de wegcode die duidelijk het toegelaten gebruik van licht- en geluidssignalen omschrijft. Een inbreuk die bestraft wordt met een boete vanaf 100 euro. Het zorgt voor extra verkeersonveiligheid, zeker op de bewuste gewestweg.
Snelheidscontroles worden bovendien reeds gedeeltelijk aangekondigd in de media en via andere kanalen. Verkeersveiligheid is een taak voor ieder van ons.